NEW YORK - DAG 2

Efter att ha startat denna dagen med egengjord (och definitivt grötfri) frukost så satte vi oss på metron ner mot södra Manhattan. Vi klev av vid Bleecker street och bestämde oss för att gå ner mot Ground Zero. Återigen bjöd Nevvan på strålande sol och klarblå himmel, men som sagt sketkallt är att underdriva (motsatsen till överdriva alltså). Många hade varnat oss för att man inte kan gå på Manhattan, att det är för stora avstånd. Men vi har gått massor! Det finns så mycket att titta på hela tiden så helt plötsligt är man framme vid målet. Så, jag säger - gå gå gå!

Ground Zero såg mest ut som en byggarbetsplats. Men man fick en bild av hur stor yta de två tornen tog upp. STOR yta! Intill Ground Zero ligger Century 21, som är en slags outlet för märkeskläder.  Jag tyckte mest det kändes som att jag gick omrking på Gekås dock. Men ger man stället lite tid så kan man säkert hitta en och annan skatt. Vi kikade även på Wallstreet som inte riktigt var som man tänkt sig. Jag hade förväntat mig massa kostymnissar, men de flesta såg ganska "vanliga" ut. Sen hoppade vi på gratisfärjan till Staten Island. Vi åkte förbi frihetsgudinnan, Ellis Island (dit alla emigranter kom när de anlände till New York, och fick en fin skyline av staden.

                                             

Tillbaka på land kände vi alla magarna kurra så vi begav oss mot Little Italy för lunch. Men vi anade inte att de skulle bli den dyraste lunchen vi någonsin ätit - 700 kr för 4 pers! Man blir lätt lite förvirrad och överraskad av alla skatter och dricks som lagts på när man får in notan. Svårt att veta när skatt läggs på, men nu har vi lärt oss att det läggs på mat, accessoarer och smink bland annat. Men man lär sig av sina misstag och restaurangen var ett mysigt ställe!

Sen begav vi oss åter upp mot Soho, Greenwich village och framförallt 403 Bleeker street. Där ligger Marc Jacobs lilla lite billigare prylbutik. Och där finns de eftertraktade skinnarmbanden med latinsk text på. Så fina! Och vilken lite butik sen. Hela väggarna och taket var klädda i platsblommor i olika färger. Kan tänka mig att butiken var ungefär 40 kvadratmeter och där jobbade säkert 10 pers. (bara killar,  och en hel del fina sådana!) Lite trångt, men mysigt att trängas med japaner som försöker roffa åt sig så många Marc Jacobs kondomer som möjligt. Och ÄNTLIGEN har jag armbanden i min ägo! Och Michaela - jag har köpt ett dig också! På vägen tillbaka till hotellet blev en yoghurtglass på Pinkberry. (Borde jag döpa om bloggen till lilla fröken yoghurt förresten?) Man kunde välja på massor av olika tillbehör. Jag valde jordgubbar, annans och vit choklad - smaskens!

                                        


Efter ett stopp på hotellet så gick vi på kvällen för att kolla in Times Square. Ujujuj, så många blinkade, stora, blaffig reklamskyltar!  Större än jag trodde det skulle vara. Det fanns en M&M (godiset ni vet) butik som var tre våningar. Helt galet! Man kunde ställa sig i någon slags maskin och ta reda på vilken M&M färg man var. Haha... vad får de allt ifrån?!

                                   

Sen gick vi och kollade Rockefeller Center, Radio City Hall och Central Station. Och sen så blev det Mackedonkenmidddag. Det var vad vi kände att vår matbudget klarade av efter lunchnotan. Vi ville ju inte behöva norpa från shoppingbudgeten som ni kanske förstår! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi designar gärna din blogg!
 

Trackback
RSS 2.0