NEW YORK - DAG 1

Vi började dagen med frukost på restaurangen The Barking Dog som ligger precis intill hotellet. Det är inte alltid det lättaste att förstå vad det som står på menyn. Så, jag gick helt enkelt på vad jag tyckte lät gott (som sagt, utan att riktigt veta vad det var). Det stod något med oat och fresh fruit. Smaskens tyckte jag! Jag borde fattat misstankar när servitrisen kollade väldigt konstigt på mig när jag beställde yoghurt till. För gissa vad jag fick in? GRÖT! Och jag tycker verkligen INTE om gröt. Men jag åt jordgubbarna och blåbären i alla fall och de var mumma! Även Jenny fick en lite överraskning när hennes frukost kom in. En stor tallrik müsli. Bara müsli. Haha. Helkonstigt! Fast den var jättegod och passade väldigt bra till yoghurten. Carl och Emil åt självklart pannkakor.



                                     


Efter frukosten begav vi oss mot Empire State Building. På vägen dit kändes det som att man kollade mer upp i luften än på gatan där man gick. Många höga hus finns det! Vi hade tur för det var väldigt lite folk när vi kom fram. Först fick man gå igenom en säkerhetskontroll, som på en flygplats ungefär. Sen fick man ställa sig i kö till biljettkassan och sen i kö till hissen. Hissen åkte 80 våningar på mindre än en minut. Jag fick till och med lock för öronen! Sen fick man ta en annan hiss de 6 sista våningarna, innan man klev ut på observationsdäcket på 86:e våningen. Ojojoj, vilken utsikt! Och fy fan rent ut sagt så kallt. Jag höll på att förfrysa både det ena och det andra. Kändes nästan lite overkligt att stå där upp och se ut över Manhattan. Vi såg Frihetsgudinnan. Chrysler Building, Central Park, Hudson river, Brooklyn Bridge och ja, massa annat.


Efter Empire hoppade vi in i en av alla gula taxibilar och tog oss upp till Central Park. Tror inte riktigt jag förstått hur stor den är, men när man såg den uppe ifrån observationsdäcket fick man en bättre bild. Vi strosade omkring och kollade på hästvagnarna, människorna som åkte skridskor på isbanan som Donald Trump rustat upp, John Lennons minnesplats Strawberry Fields och sjön där paren guppar omkring i små roddbåtar i alla kärleksfilmer från New York. Carl och Emil var självklart tvunga att testa på hur det var att jogga i parken. Dessutom hittade Carl oväntat nog  Pippi Långsstrumps sockerdricksträd.


                                                     


Vi käkade lunch på ett ställe i Upper East Side innan vi gick in på American Museum of Natural History. Herrejissus så stort! Lite kul att gå omkring och kolla på alla uppstoppade djur, dinosaurieskelett och Big bang teorier, men kanske inte riktig min grej. Fast gillar man naturvetenskap så kan jag tänka mig att det är rena drömmen att gå där titta, läsa och uppleva. Vi ägnande en bra stund att leta efter ädelstenen "The star of India". Jag hade förväntat en riktig blaffa, och insåg när Emil till slut hittade den med händerna uppsträckta i skyn och vrålandes "YES!" (den var typ 2 cm i diameter) att jag gått förbi den flera gånger. Sen letade vi även efter Pochahontas, Owen Wilson och någon president som de andra var väldigt måna om att finna, men som vi aldrig hittade. Som sagt, kul att ha sett hela grejen och har man rätta intresset så kan man säkert spendera en hel dag där och verkligen älska stället! 


                                       



Sen begav vi oss tillbaka mot hotellet. Trötta som vi var så sov vissa av oss en stund (läs jag) innan vi begav oss ut för att handla frukost till dagen efter. Yoghurtberoende som jag är försökte jag hitta någon som verkade god. Inte en enda fanns det som inte var low fat, fat free eller no sugar added. Inte konstigt att folk är feta här. De äter bara skit.


Sen blev det middag på en grekisk restaurang i närheten av hotellet. Helt ok, men ingen höjdare direkt. Efter det gick vi raka vägen hem och allihopa somnade ovaggade in på två röda.

        PS. Klicka på bilderna för att se dem i större format DS.


Kommentarer
Postat av: Sysslingen

Förstår att ni har det helt underbart. Precis den rundturen gjorde vi också första dagarna. NYC är lovely! Kram från sysslingen

2009-03-01 @ 01:06:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi designar gärna din blogg!
 

Trackback
RSS 2.0