Do you promise to tell the truth, the whole truth, and nothing but the truth?

Ibland händer det att du hamnar i en situation där du ställs till svars inför något som du gjort. Eller något som du kanske borde ha gjort. Och du vet innerst inne att du inte gjort så som du borde. Det kan vara små saker, kanske egentligen inte så viktiga. När jag var yngre gick jag alltid automatiskt in i försvarsställning när jag hamnade i en sådan situation. Skyllde ifrån mig, låtsades som att jag inte förstod eller kom med någon dålig bortförklaring. Men så funderade jag på det. Jag insåg att det ger mig ingenting. Ingenting förutom en känsla av dåligt samvete. Visst händer det fortfarande att jag kommer med vita lögner, men finns de verkligen egentligen? En lögn är väl en lögn. Vit som svart. Och inte särskilt vacker.

Du dammsög inte golvet, du sopade in smutsen under mattan. Du sorterade inte papperna så noga som du skulle. Det var du som lämnade din använda tallrik på bordet. Det var du som inte låste dörren till förrådet. Små saker, som får så mycket större proportioner när du ljuger. Irritation, skitsnack och inte minst av allt den där obehagliga känslan av dåligt samvete. För får du inte dåligt samvete när du ljuger, då bör du nog rannsaka dig själv en aning. Och visst känner man väl egentligen oftast när någon inte talar sanning? 

Erkänn. Det är inte hela världen. Det händer de flesta ibland. Och jag lovar dig att en människa som vågar erkänna sina misstag får så mycket större respekt än en som ständigt kommer med dåliga bortförklaringar. Sanningen vinner ALLTID över lögnen. Även om lögnen är liten och vit.

Så säg som det är, var ärlig och jag lovar att du kommer växa som människa, i alla falli mina ögon.

Kommentarer
Postat av: emma

Jag lämnade också tillbaka klänningen idag. Sen var liksom för stor fast ändå inte over size. Lite utan form på ett konstigt sätt. Otroligt nöjd över att lämna tillbaka något, det brukar jag ALDRIG göra.

2009-02-07 @ 00:07:37
URL: http://isuspectowlsinthebog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Vi designar gärna din blogg!
 

Trackback
RSS 2.0